KEBANYAKAN pelajar sekolah mula menagih dadah selepas terjebak dengan tabiat menghisap rokok


Apa la nak jadi dengan anak bangsa kita? Belajar tak tara mana...dah melibatkan diri dengan najis dadah. Macam ni ka bakal pemimpin kita yang akan datang? Eeee...menakutkan bila di fikir-fikir.

Sapa yang kita nak persalahkan disini? Parents? Guru? Senagai seorang ibu dan juga seorang guru, I strongly believe that this is the parents' absolute responsible. Anak kita, tentunya kita yang lahirkan dan besarkan..kita sudah semestinya inginkan yang terbaik buat anak-anak kita. So..jangan harapkan orang lain untuk mendidik, menanam sifat-sifat dan nilai-nilai yang murni kedalam anak2 kita. Perumpamaannya..macam kita tanam pokok, tak kan kita nak suruh jiran pulak yang siram dan bajakan pokok kita. Sendiri tanam..sendiri mau ingat. nak BELA anak memang senang...macam BELA haiwan ternakan jugak lah...siapkan tempat tinggal dan bagi makan hari-hari. Tapi dengan anak-anak kita, bukan cukup dengan hanya lahirkan dan BELA mereka hingga besar..tetapi kita sebagai parents perlu DIDIK supaya anak-anak ada pedoman dan nilai-nilai murni yang kita terapkan dari awal.

Ada juga yang sering menyalahkan pihak sekolah/guru. Memang tak patut!! Kita mula hantar anak kita ke sekolah waktu umur mereka 6 atau 7 tahun bukanya sejak lahir. Foundation atau asas yang kita beri pada anak-anak kita dalam tempoh 0 - 7 tahun tu...ada ka?...cukup ka? Tugas guru hanya memberi penekanan yang lebih kepada para pelajar. Sekiranya parents hanya pandai melahirkan zuriat tetapi nak mengharapkan guru untuk bertanggungjawab sepenuhnya untuk mendidik.....memang akan terhasil lah umat-umat seperti dalam gambar itu!! Nauzulillah...jauhkan dari keturunan ku...

Yang best lagi tu, ada parents yang merokok, tapi melarang anak-anak merokok!! Ini definitely bukan KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN lansung!! Buat anak-anak ketawa kan kita lagi ada...dalam hati nanti mereka berkata "Dia merokok..tak bagi kita merokok kunun..PIRRRAH!!"
Kalau ini lah yang terjadi...memang tersepuk atas hidung sendiri la.

So, from the news today, 60% pelajar sekolah di Kelantan positif dadah. Mak ai..ramai tuuu!!
Mana kita nak dapat pemimpin yang berwibawa dan yang mempunyai nilai-nilai murni serta ciri-ciri KEISLAMAN yang sejati?

Renong-renongkan lah...adakah selama ini kita membela anak-anak kita atau kita mendidik anak-anak kita? Wallualam...

Cikgu Salina

0 comments:

Post a Comment

 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates